Van Buffalo naar Keystone - Reisverslag uit Keystone, Verenigde Staten van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu Van Buffalo naar Keystone - Reisverslag uit Keystone, Verenigde Staten van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu

Van Buffalo naar Keystone

Blijf op de hoogte en volg Bart en Els

14 Juni 2016 | Verenigde Staten, Keystone

Tot onze verrassing zaten we vanmorgen om half 9 al in de auto en na een snelle rit over de snelweg waren we om half 11 bij de Devil's Tower, het allereerste National Monument van Amerika.
Onderweg kwamen we langs een aantal Creeks met opvallende namen, zoals Crazy Woman, Dead Horse en Wilde Horse. Die Crazy Woman zijn we al vaker tegengekomen en slaat op een vrouw die gek was geworden nadat ze haar familie vermoord zag worden door indianen. Ze bleef alleen achter bij de graven van haar man en kinderen en werd verhongerd en doodgevroren gevonden.
Wat later volgden we een pick-up, waarschijnlijk van iemand met een kleine blaas, want hij had zijn toilethuisje achterop staan. Dit lijkt ons ook een uitstekende optie als we ooit weer eens een auto moeten huren voor een rondreis....
Een stukje voor de toegang tot de Devil's Tower stonden 4 bikers met grijze kuiven te prutsen om een foto van zichzelf te maken. Bart bood aan om even een foto van hen te maken en dat werd met luid gejuich begroet, als wederdienst maakten ze van ons ook een foto. Ze kwamen uit Seattle en wilden nog naar Idaho en ze reden allemaal op Harleys, keurig met helmen op met daaronder hun wapperende bandana's. Ze zagen er reuze ruig uit maar het waren allemaal weer schatjes.
Over het ontstaan van de Devil's Tower bestaan verschillende legendes. De Kiowa indianen hebben de volgende uitleg: 8 kinderen waren aan het spelen, 7 zussen en 1 broer. Plotseling veranderde de jongen in een beer en wilde zijn zusjes aanvallen. Die renden naar een boom en die droeg ze op om op hem te klimmen, waarna de boom begon op te stijgen. De beer probeerde in de boom te klimmen, maar schraapte alle schors eraf. De zussen werden de zeven sterren van de Pleiades en de beer werd het sterrenbeeld van de Grote Beer. De Devil's Tower is het overblijfsel van de voet van de boom, waarin alle verticale krassen van de klauwen nog staan.
Wij hebben het pad van 2 kilometer rond de toren gelopen, die 260 meter hoog is vanaf zijn basis en zeer gewild bij Alpinisten.
In het park bij de Tower wemelt het van de prairie hondjes, die met zijn allen grote gangenstelsels graven en hier en daar hun kopje boven het maaiveld uitsteken. Dat mag gelukkig in Amerika.... In Nederland denken we daar heel anders over....
Om half 2 vertrokken we weer richting Keystone over prachtige witte wegen waarbij rode rotsen tussen de groene glooiingen uitstaken en waar gele geulen hun weg hadden gevonden door bleke bergen. We voelden ons net Suske en Wiske in wondermooi Wyoming....
Om een uur of 4 kwamen we aan bij de Lodge at Mount Rushmore, waar een zeer enthousiaste baliemedewerker zuchtend de moeite nam ons de kamersleutels te overhandigen. Hij ziet er uit als een verbleekte roodharige Kees Torn en we moesten alle informatie uit hem trekken, hij zat er duidelijk niet voor zijn plezier.
In het supertoeristische Keystone, denk aan Las Vegas in het klein maar dan met billboards in plaats van verlichting, hebben we bij Peggy's housecooking van een zalm en een forel mogen genieten en daarna nog wat souvenirs en water gehaald bij het nabijgelegen pompstation. Het oude dametje achter de toonbank wilde heel graag een ondeugend souvenir laten zien met aan de voorkant de presidentiele koppen van Mount Rushmore, maar aan de achterkant hun ontblote achterwerken. Dit dametje vond het zo leuk dat ze daar ook een ansichtkaart van naar haar schoondochter had gestuurd. Ze wees ons ook nog met een schalkse knipoog op de t-shirts met dezelfde prints. Het tweede oude dametje stond er ook om te gniffelen....
Op naar Mount Rushmore morgen.

  • 15 Juni 2016 - 08:55

    Andria:

    Hallo vakantiegangers, wat is het toch een prachtig land, en wat een goeie verhalen en
    commentaren komen er tot ons (daar moet je wat mee doen, bundelen of zo ), om van te smullen.
    Over de foto's kan ik maar een ding zeggen, allemaal prachtig een juiste weerspiegeling van de reis, geweldig allemaal. Over Suske en Wiske gesproken, er is geen stripverhaal dat zoiets heet als de hoofdhakker van Mount Ruchmore, ik denk dat jullie met de verhalen en foto's een goede kans maken voor de volgende uitgave.
    Wij kijken erg uit naar de volgende fotoserie.

    Rij voorzichtig en heb veel plezier dan hebben wij het een dag later ook.

    Ria en André

  • 15 Juni 2016 - 11:41

    Hanny En Eric:

    Het is weer iedere dag genieten van jullie smakelijke verhalen en prachtige foto's. Het is net of we met jullie mee op reis zijn.
    We blijven jullie volgen.
    xx Hanny en Eric

  • 15 Juni 2016 - 11:51

    Missbucket:

    Surprise Surprise.....heee Els we zijn al aan het rijden....wel vroeg hé Bart...schrikkend wakker als ze een pieshok achter op een auto zien staan...geeuw geeuw...zo zie ik dat voor mij. Ik vind het wel een top idee zo'n plascabine bij de volgende rondreis naar de...Kilimanjaro...of Disney World..!!! Ga ik de Regiotaxi ook eens vragen...!!!

    Met de Kleenex naast mijn laptoppie heb ik dit dramatisch verhaal wel 4x gelezen en ik zie het dan ook helemaal voor mij en hoop dan echt dat het maar een legende is maar ja zonder man en kinderen vermoord te zien hebben typt hier ook een crazy women dus er is nog hoop...hmm..!!!
    Na wat gesnotter lees ik dan verder en dan is het weer lekker ontnuchterend om te lezen dat je 4 van die ruige grijsharige poesjes waarschijnlijk ritired kunt helpen en dat is dan goed voor een kruisje in het liefdadigheids boekje zo zie je maar weer.....het gaat om de binnenkant pak willekeurig spiegelogisch boek erbij en les 1 ...De buitenkant verhult nooit wat er binnenin zit....zo deze was gratis..!!!
    Je kan dit bij je zelf herkennen.....Bart mooie grote sterk uitziende man Els een wat kleiner mooie vrouw maar die wordt overal op afgestuurd of stapt zelf overal op af net zoals ge het wild bekijke.....dus mooier voorbeeld kun je niet krijgen.!!!
    Maar goed alle gekheid in een camera de foto is erg geslaagd en wat ben je toch nietig in omgeving van dat rots geweld en dan ben ik toch plaatsvervangend heel trots op mijn vrienden de globetrotters.!!!

    Dan die prairie hondjes...ik vind ze eerlijk gezegd veel op wat grotere eekhoorns lijken maar ja het is nog maar ochtend so......waarschijnlijk zie ik dit in de avond ook...hmm..!!!
    Kijk hier mag je ook wel je kop boven het maaiveld uitsteken het is alleen de kunst om hem op tijd terug te trekken dat is het geheim..!!! Maar ze zijn wel mooi en cute....in de verte...!!!

    Om wat inspiratie op te doen en ff peukkie te pakken las ik dan de prachtige poëtische volzinnen:

    Om half 2 vertrokken we weer richting Keystone over prachtige witte wegen waarbij rode rotsen tussen de groene glooiingen uitstaken en waar gele geulen hun weg hadden gevonden door bleke bergen.
    Pulitzer prijs zou ik zeggen nou dan smelt ik en voel me gedreven op een wolk van literatuur zweven door die bergen om vervolgens keihard te landen bij de receptie waar zo'n snotaap te muug is om uit zijn ogen te kijken...nou daar wordt Tante Sidonia in de overgang nie blij van en die trok ik over de balie en zij...nou moette gij een goed luisteren matje en nou rapido wa informatie anders skup ik oe tegen oe skenen aan verrekes rotjong.....of zoiets nou da jong was de mijne....www.grootsmoel.org.....!!!
    Heel even wachten ik moet even google.....who the f* is Kees Torn....ben zo terug..........
    Wat ben ik blij dat de Kleenex er nog stond wat een ongelooflijke taalheld zeg qua schoonheid stond hij niet vooraan toen dat uitgedeeld werd maar hier heb je weer zo'n mooi voorbeeld....het gaat niet om de buitenkant. Blijkt dit reisverslag tevens een avontuurlijke les van cultuur in Nederland....het moet niet gekker worden.
    Heel vreemd ik had echt nog nooit van hem gehoord en ik ken er toch velen....heel erg bedankt voor dit geestverreikend verslag maar nu begrijp ik de tekst ook nog en dat is win/win....!!!

    Affijn eenmaal opgefrist bij Peggy's Housecooking heerlijk gegeten maar ik zou toch maar eens oppassen want ik lees dat er wel erg veel zalm gegeten wordt....zo meteen krijg je nog kieuwen en word je zelf het lekkere hapje...!!!
    Hoe ouder hoe gekker is hier van toepassing en met een big smile zie ik die tandloze mummy's gniffelen en terugdenken aan vergane glory.....och zijn die menskes ook weer blij en gelukkig de 2 lellebellen dus 2e kruisje......zo komt het boekje wel vol toch...!!!
    Je maakt wat mee in dat prachtig land en dan denk je dat je alles wel beleefd heb....nou mooi niet en dat lees ik morgen dan weer.
    Ik ga nu snel even nog nagenieten van het YouTube filmpje van Kees Torn en wens jullie nog mooie belevenissen. xxx

    Wordt vervolgd.......


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart en Els

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 68727

Voorgaande reizen:

27 November 2019 - 02 December 2019

F1 reis Dubai/ Abu Dhabi

01 September 2019 - 21 September 2019

Kreta 2019

05 Maart 2018 - 23 April 2018

Nieuw Zeeland

21 Mei 2017 - 04 Juni 2017

IJsland

30 Mei 2016 - 23 Juni 2016

MidWest USA

16 Juli 2015 - 25 Juli 2015

Schotland 2015

13 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Rondje Florida

Landen bezocht: