19 juli 2015 - Van Braemar naar Dores - Reisverslag uit Dores, Verenigd Koninkrijk van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu 19 juli 2015 - Van Braemar naar Dores - Reisverslag uit Dores, Verenigd Koninkrijk van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu

19 juli 2015 - Van Braemar naar Dores

19 Juli 2015 | Verenigd Koninkrijk, Dores

Toen we vanmorgen door het gordijn naar buiten keken werden onze vermoedens wederom bewaarheid, weer regen en dat bij een temperatuur van 9 graden. Na weer een heerlijk ontbijt door Julian en Katy geserveerd, alles huisgemaakt tot en met het brood, hebben we de koffers ingepakt om onze reis naar Dores bij Inverness te beginnen. Onderweg een paar keer gestopt om de prachtige Grampian Mountains te fotograferen. Bovenop de pas was het maar liefst 8 graden, we hebben zelfs in de verte nog sneeuw zien liggen. Dit berggebied verlatend zagen we aan de horizon een steeds helderder wordende hemel en de zon brak zelfs een paar keer door.
De drukte rondom Inverness bleek te komen door de Highland Games die dit weekend plaatsvinden en die we al een keer gezien hebben samen met Erik en Tim in 2000. Wij konden ons daarom goed bedwingen om het nog een keer te zien, temeer daar Bart een bloedhekel aan doedelzakken heeft..... Om 1 uur kwamen we met stralende zon aan in Dores, waar we meteen al onze kleren hebben uitgetrokken en Loch Ness zijn ingerend. We waren alleen even vergeten dat het water daar nooit warmer wordt dan 5 graden. We waren er dus zo weer uit tot grote hilariteit van vele omstanders. Toen zagen we pas dat de aan het Loch Ness gelegen Dores Inn helaas is veranderd in een toeristische attractie met picknickbanken zowat tot in het water. Er rijdt zelfs een shuttlebus van Dores Inn naar Inverness en terug. Dat was 15 jaar geleden wel anders..... De "Nessie watcher" zit er nog wel, al sinds 1991, dus hij zit al 24 jaar naar het meer te koekeloeren of hij Nessie kan ontdekken. Hij heeft er toentertijd zijn vrouw, zijn baan en zijn huis voor opgegeven..... Het was blijkbaar niet zo'n leuke vrouw, als je haar heel graag inruilt voor het Monster van Loch Ness.....
Norma, onze landlady, begroette ons met twee welklinkende kussen en ze bleek een trotse oma van een prachtige kleinzoon te zijn geworden. Ze weet het nog niet, maar we gaan haar helemaal overladen met foto's en smeuige verhalen van die rakkers van ons. De vorige keer dat we hier waren bleek haar dochter in de steek gelaten te zijn aan het altaar en nu heeft ze dus man en kind. Aangezien we wat te vroeg binnen waren gevlogen en de kamer nog niet helemaal klaar was hebben we even lekker geluncht bij Dores Inn en daarna nog een wandelingetje langs Loch Ness gemaakt. Voor het diner terug naar Dores Inn, waar de serveersters zo hard glimmen dat ze het licht makkelijk kunnen dimmen. Ze stonden de tafels met krakende poten schoon te maken en dat bleek bij nadere inspectie aan de tafels te liggen. Na een heerlijke zalmpasta bestelde Bart nog een Gaelic coffee, wat door de bediening als garlic werd uitgesproken. Om zeker te zijn dat hij geen knoflook kreeg heeft hij dat nog maar eens aan de serveerster gevraagd. Anders hadden we nog een extra kamer moeten boeken.....

• 20 Juli 2015 - 21:15

Ria :

prachtige smeuige verhalen over schotland met zijn mensen en mooie foto's, jammer van het weer....maar met jullie humor... Super ......veel plezier

• 22 Juli 2015 - 19:27

Tim:

Go, dat die nessievanger er nog steeds staat met zijn caravan.... Zou hij dan echt niets beters te doen hebben??