Myvatn en Diamanten Cirkel - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu Myvatn en Diamanten Cirkel - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu

Myvatn en Diamanten Cirkel

28 Mei 2017 | IJsland, Reykjahlíð

28 mei 2017
Na een werkelijk fantastisch ontbijt, waarbij de koeien ons schaapachtig stonden aan te kijken, zijn we begonnen aan de Diamanten Cirkel tegen de klok in. Het begon met een doodlopende weg van 25 km naar de Dettifoss (de grootste waterval van Europa wat betreft de hoeveelheid water dat naar beneden stort) en de Selfoss waterval, waarvan wij de Selfoss de mooiste vinden. Op deze heenroute hadden we slechts twee tegenliggers, dus het leek alsof we alleen op de wereld waren. De watervallen veroorzaakten zoveel spray dat we bang waren steeds druppels op de lenzen te krijgen, dus we hielden het droogdoekje voortdurend in de aanslag. De klim naar de Dettifoss was kort maar niet gemakkelijk, dus we hebben nog even een aantal wat oudere mensen de rotsen opgetrokken, waar ze zeer dankbaar voor waren. Een vrouw viel zelfs spontaan op haar knieen voor ons, terwijl wij haar uit alle macht overeind probeerden te houden en op de vraag "are you alright" antwoordde ze "oh yes, I fall all the time". Wij hadden onze goede daad weer verricht voor vandaag. De 25 km terug op deze weg waren aanzienlijk minder rustig, want ons kwam een file van auto's en bussen tegemoet.
Toen we aan de rest van de cirkel wilden beginnen bleek deze grindweg te zijn afgesloten. Konden we dus dat hele teringstuk weer terugrijden om de cirkel in de andere richting te beginnen. Het werd dus geen cirkel maar meer een C. Na een hoop geklaag in de auto over deze onverwachte afsluiting zijn we op de terugweg naar Myvatn nog bij het geothermische veld Hverir gaan kijken, waar we als rechtgeaarde Nederlanders uitstekend uit de voeten konden want we stonden met onze poten in de natte klei. We hebben daar ook de drone nog even door de wolken stoom laten vliegen. Om deze enorme bonken klei van onze schoenen te verwijderen zijn we teruggereden naar ons boerderij-restaurant waar ze schoenenbezems voor de deur hebben staan.
Daarna naar Husavik in het noorden gereden om dat gedeelte van de cirkel te bekijken. In het leuke oude haventje kwam net een boot terug van een whale watch tocht en alle passagiers hadden een jas aan van de Hurtigruten rederij, waarvan ook een schip in de haven lag. In de hoop een walvis te spotten reden we nog een stukje door langs de kust, maar de enige spuiters die wij zagen waren de vele schuimkoppen op het woelige water.
Op de terugweg nog een vreemd ouderwets rupsvoertuig gefotografeerd en in de stralende zon weer teruggereden naar de Dimmuborgir, om de drone nog een rondje te laten maken zonder regen. Natuurlijk moest zich er weer een wise guy mee bemoeien door te zeggen dat in verband met nestelende vogels het vliegen met een drone niet zo'n goed idee was en braaf als we zijn hebben we de drone weer teruggehaald, want we hadden de film toch al gemaakt.
Eenmaal thuis gekomen ook daar als impressie een dronefilmpje gemaakt en weer in het koeienrestaurant gegeten.
Morgen gaat de reis via Akureyri naar Saudarkrokur.

• 29 Mei 2017 - 10:32

Andre En Ria:

Na een lekker ontbijt te hebben opgepeuzeld, en een goede daad, het oprapen van een oud dametje, is jullie dag, zo te lezen weer goed begonnen en als daar ook nog bijkomt het vliegen met de drone tegen een strak blauwe hemel, wat wil een mens nog meer, dit is toch echt vakantie.
    En dat wij daarvan mee mogen genieten PRACHTIG.
    Tot het volgende verhaal en beelden.
    Groetjes Andre en Ria

• 29 Mei 2017 - 14:16

Missbucket:

Wie rijdt er nu in Godsnaam tegen de klok in......moet ik me dan voorstellen dat jullie om 18.00 uur op het eindpunt begonnen zijn...vreemde mensen maar goed ieder zijn ding...toch...!!!!

Zorgzaam zoals jullie zijn ook nog oude dametjes van de grond plukken is toch wel het toppunt....ik dacht met schrik ff dat ze je ten huwelijk ging vragen Bart maar schijnbaar doet ze dat bij veel mannen aan haar reactie te merken...hoe ouwer hoe gekker. Is toch weer eens wat anders dan een sleurhut naar boven trekken....wat je allemaal niet beleefd op zo'n vakantie en die aantrekkingskracht hebben jullie wel..!!!

En dan na het goede daden gebeuren lees ik iets van file en bussen dus ik dacht ohjee daar hebben we de chinezen, fransen of Amerikanen weer maar dat viel gelukkig dan weer mee.
    Zo'n oud rupseding gebruikte ze vroeger in de oorlog...dat noemen ze een tank en daar schoten ze gebouwen en van alles en nog wat mee kapot.....tis maar da gu wit.....ik draag mijn steentje ook bij als het ff kan.....
    Dat gebied kunnen ze i.p.v. Diamanten Cirkel beter benoemen als Diamanten C....de cirkel is helaas en door omstandigheden buiten jullie schuld om niet gehaald.....jammer maar de volgende keer beter wellicht bij het gebied Het Zilveren Kruis..!!!!!!! Heb je ook meer keuze....rechts...links of rechtdoor dat maakt voor het kruis niet uit fijn hé...!!!

Deze vakantie bestaat uit een hoog Elnett gehalte het sprayt wat af daar en een regencape met laarzen was ook geen overbodige luxe maar het is er prachtig...

En dan mannen met hun speelgoed is als een selfie met een drone...het moet toch echt allemaal nie gekker worden maar wij krijgen wel zo een perfect beeld van wat jullie daar allemaal zien aan schitterend natuur geweld dus ik ben heel blij met jouw speelgoedje Bart......

Gelukkig is het eten met koeien die schaapachtig staan te kijken dan top geweest vandaag en dat is dan toch hetgeen dat je op de been houdt en eenmaal thuis stonden de schapen te loeien....!!!!
    Nou lieve vrienden helemaal opgelucht en met bewondering heb ik dit reisverslag weer gelezen en op naar morgen.

Fijne reis en wordt vervolgd.........

• 29 Mei 2017 - 15:15

Rob En Leida:

Zo eindelijk tijd om jullie reisverslagen tot en met vandaag 29 mei eens door te spitten.
    Het zijn weer dagverslagen zoals we van jullie gewend zijn.
    Vol met belevenissen en Ups en downs.
    Ook het commentaar van Missbucket is weer niet te overtreffen (geweldig).
    Rijden tegen de klok in is DE methode om alles goed in je op te kunnen nemen.
    Dat heb ik al vaker gehoord (Ellie Lust van de Politie Amsterdam heeft dat ook gedaan bij Wie is De MOL).
    Echter ook zij kwam daar bedrogen uit. En jullie konden de cirkel niet afmaken.
    Dus..... Tegen de klok in geeft geen garantie tot succes.
    Nooit meer doen, gewoon je gevoel volgen das beter.
    Wat zijn de opnames met de drone een succes.
    Naast een speeltje (Waarschijnlijk weer iets voor mannen) heb je een prachtig overzicht.
    Weer een nieuwe dimensie aan een geinig reisverslag.
    Tot morgen ca. 10.00r achter een bakkie koffie.