Van Kirkjubaejarklaustur naar Hofn - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu Van Kirkjubaejarklaustur naar Hofn - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu

Van Kirkjubaejarklaustur naar Hofn

24 Mei 2017 | IJsland, Höfn

24 mei 2017
Omdat we gisteren een heel slechte wifi-verbinding hadden, konden we geen foto's plaatsen. Die hebben we nu bij het verslag van gisteren gezet.

Na een onrustige nacht met luidruchtige buren hebben we ontbeten met een kuipje boter op tafel, waar vast al veel anderen hun afgelikte messen in hadden gestoken. Daarna met gierende banden vertrokken van deze onaangename plek. De prachtige en afwisselende route over het zuiden van het eiland gaat langs het gebergte van de Vatnajokull aan de ene kant en het vlakke kustgebied grenzend aan de Atlantische Oceaan aan de andere kant. De route wordt vaak onderbroken door 1 rijstrook brede bruggen, de "einbreid bru", waar het recht van de eerste geldt. Volgens ons had je voor een paar cent meer een 2 rijstrook brug kunnen aanleggen, want er was ruimte genoeg.
Op weg naar Skaftafell, de groene oase van de Vatnajokull, de grootste gletsjer van Europa, stopten we nog even voor een mooie foto van de Morsarjokull, een van de vele gletsjertongen van de Vatnajokull. Bij Skaftafell zijn we in een half uur naar de Skaftafellsjokul gelopen, veel foto's gemaakt, ook van het ijsmeer en daarna teruggelopen in 20 minuten omdat de regen met bakken uit de hemel kwam. Drijfnat wilden we het restaurant invluchten, maar ondanks de openingstijden van 10 tot 19 uur was de deur stevig op slot. Ze waren blijkbaar niet geinteresseerd in een flinke omzet.... Gelukkig waren we onder onze jassen droog en hebben we voor noodgevallen handdoeken in de auto liggen. Met de verwarming hoog en de airco op maximaal hebben we onszelf en de jassen drooggestookt. De tank begon inmiddels behoorlijk leeg te raken, dus was het tankstation kort daarna erg welkom, net als de kleffe boterhammen die ze verkochten.
Onze tocht vervolgd richting Jokulsarlon, het wereldberoemde ijsmeer waar een deel van de James Bondfilm "Die another Day" is opgenomen. De grote ijsbrokken zijn afkalvingen van de Breidamerkurjokull en het totaal overtrof onze stoutste verwachtingen qua schoonheid. Ook hier heeft Bart zijn drone overheen laten vliegen, samen met nog twee andere precies dezelfde drones. Indrukwekkende beelden! Net voordat we vertrokken begon de vloed de schotsen scheef door elkaar te gooien.....
Om kwart over 3 binnengevallen bij ons volgende logeeradres, het Arnanes Country Hotel in Hofn. Prachtige huisjes met ruime kamers, wat een verademing. En het eten is hier voortreffelijk, met deze keer wel Engels sprekend Pools personeel.
Morgen rijden we verder naar Egilsstadir, waar we 2 nachten zullen verblijven.

• 25 Mei 2017 - 11:57

Missbucket:

Sommige mensen hebben ook echt geen geduld hé en begrijpen niet dat WiFi niet overal vanzelfsprekend is...maar als je dan wacht krijg je ook waar voor je geld..!!!

Wellicht hebben ze daar ook zelfhulpgroepen voor het verwerken van nare ervaringen want dat is geen overbodige luxe zoals ik lees.....hoe durven ze..!!!!!!!!
    Dan doe ik echt en je moet geloven ook echt mijn best om al die plaatsnamen te lezen en te begrijpen maar ben toch af moeten haken....wat een taaltje zeg daar is geen chocolade van te maken.
    Kijk zo'n brug naam daar kom ik nog wel uit einbreid bru daar schuilt dan nog wat Duits in maar de rest niet te doen voor mij dus ik lees nu echt tussen de regels door...hahaha..!!!
    En dan zie je meteen de ontwerper om de hoek kijken...bloed stroomt waar het niet gaan kan en daar word ik zo blij van...!!! Zo'n verkeersregel moeten ze in Nederland ook invoeren da wort lachen want vele hier denken recht te hebben dus dan kan de peliessie zijn/haar buik nat maken....gaaf chaos....!!!

Dan de beschrijving van die prachtige oase van gletsjertongen en ijsmeren tja dan pink ik toch even een traantje weg want bij al die schoonheid van de natuur elementen word je stil en dan heb ik ook zo'n respect voor jullie dat je na zo'n nare ervaringen toch blijft lachen en nog samen zijn. Vaak zijn die ervaringen aanleiding tot breuk of je komt dichter tot elkaar en met blijdschap in het hart ervaar ik het laatste.....heee José kalm aan en niet doordraven hé..!!!

Bij de zin: flinke omzet dacht ik....nee dat is niet nodig zij hebben onze centen/euries nog...!!!! Maar dat terzijde....

Ik voel deze reis veel nattigheid en dan is het zo top dat je je dan kan verwarmen in je witte Polo 7 met Airco en knap je zienderogen op en och zo'n kleffe boterham neem je dan voor lief je kan nu eenmaal niet alles hebben in het leven...toch..!!!

Uiteindelijk en na gespioneerde beelden bereik je dan je logeeradres waar je lekker uitgebuikt je nestje in kan duiken met de afscheidswoorden van een goed Engels sprekende Pool....hoe mooi kan het leven dan zijn.
    Ik hoop dat jullie heerlijk geslapen hebben en een goed ontbijt gehad om vandaag weer nieuwe avonturen te beleven.

Fijne dagen en wordt vervolgd......

• 25 Mei 2017 - 21:53

Andre En Ria:

Na het lezen van de verhalen mag ik wel concluderen dat dit een vakantie is om nooit meer te vergeten. Wij vragen ons wel één ding af wat moeten polen op ijsland, maar o.k. het zullen wel ingehuurde krachten zijn die met een goeie borrel in het koude ijsland willen werken, maar dat terzijde. Na het lezen van de verhalen zie ik toch een gat in de markt b.v. het goed aanleggen van wegen ( wij hebben de ervaring) en niet te vergeten van het goed runnen van een air BNB, met vers brood en goede boter per persoon. en als klap op de vuurpijl een verhuurbedrijf met droge kleding,
    ik hoop dat jullie uitgerust en klaar zijn voor weer een dag vol avonturen, waar wij dan weer van mee kunnen genieten. Tot Morgen