Het achterland van Kissamos - Reisverslag uit Kíssamos, Griekenland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu Het achterland van Kissamos - Reisverslag uit Kíssamos, Griekenland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu

Het achterland van Kissamos

06 September 2019 | Griekenland, Kíssamos

Dit was de dag van de mislukte activiteiten. Per ongeluk zette Bart thee van kraanwater, wat vandaag stijf stond van het chloor. Na twee slokken hebben we het weggekieperd en nieuwe thee gezet van flessenwater. De sinaasappelsap die we gekocht hadden in een dure glazen fles bleek aanmaaklimonade te zijn. Heel handig voor gezinnen met twintig personen. Het was stroperig en mierzoet.
Vandaag gingen we het achterland van Kissamos bekijken. Volgens de ANWB gids een oase van rust met pittoreske dorpjes. Toen we van onze parkeerplaats wegreden werden we achtervolgd door een geluidswagen die om de 50 meter een kreet slaakte in onverstaanbaar Grieks. Of dit een waarschuwing was om zo snel mogelijk naar de schuilkelders te gaan of dat het een uitnodiging was om gratis ijs te komen eten op het centrale plein in Plaka, het zou allebei kunnen. We stopten nog even bij de supermarkt om twee pakken echte sinaasappelsap te halen en zagen even later de geluidswagen staan op het centrale plein. Toch gratis ijs?
Na zo'n klein uurtje over de Kretense autowegen, waar de helft van het verkeer op de vluchtstrook rijdt om de rest erlangs te laten, reden we het eerste dorpje binnen, Koleni, waar werkelijk niets te beleven valt.Tot onze stomme verbazing kregen we regendruppels op onze voorruit en wel zoveel dat we zelfs de ruitenwissers aan moesten zetten.
Maar snel door naar Rokka, dat hoog op een rots ligt, wat ook niet de moeite waard was om uit te stappen. Weer verder naar Perfolakia met zijn beroemde geitenkaas-makerij. Behalve een paar loslopende geiten hebben we daar niets van gezien. Dan maar heuvel opwaarts naar Trialonia waar de borden Parking 2 en Parking 6 doen vermoeden dat het hier wel eens drukker is dan vandaag het geval was. Helemaal leeg..... Maar we gaven de moed niet op, want we mochten weer heuvel af naar Deliana, dat in een voor Kreta heel bijzonder groen dal ligt. Hier hebben we een lekkere lunch gehad op een terrasje onder een groen bladerdak, dit keer zonder schreeuwende cicaden. We kregen als digestief vers fruit en dit keer een lekkere raki.
Daarna bereidden we ons voor op een wandeling door de kloof van Deliana. Ons helemaal ingesmeerd met deet en zonnebrandmiddel, wandelschoenen aan, water en proviand in de rugzak en zo stapten we monter op de kloof af. Daar was toevallig net een grote graafmachine bezig de weg 2 meter te verhogen met grote rotsblokken waarmee hij de ingang van de kloof volledig afsloot. Hij deed nog zijn best voor ons om de weg te effenen, maar de blokken van 1,5 meter groot, waartussen diepe gaten, was voor Els net iets te eng om overheen te klauteren. Dus na 100 meter zat onze wandeling er weer op en zaten we nog geruime tijd stinkend naar de deet naast elkaar in de auto. De ANWB sprak over een korte wandeling, maar dit vonden we toch wel een beetje overdreven.
Het volgende dorpje op de route is Astrikas, beroemd om zijn 1000 jaar oude olijfboom, die op zijn Grieks was versierd met waslijnen met een paar onderbroeken en handdoeken. Uit respect voor de boom geen foto van genomen. Met gezwinde spoed verder naar Episkopi met de aartsengel Michael kerk, genaamd Rotonda, uit de 6e-7e eeuw, met zijn unieke trapvormige koepel. Nadat we de scheefgezakte Stefanos kapel uit de 11e eeuw bij Drakona niet konden vinden zijn we gierend van de lach huiswaarts gekeerd, waar we om 4 uur op ons terras neerstreken met wijn en chips.

• 06 September 2019 - 20:43

Ellie:

Klinkt als een zinvolle bestede dag

• 07 September 2019 - 11:40

Ilona:

Gelukkig is de zonsondergang niet tegengevallen hihi! Ik snap dat jullie er hard om hebben moeten lachen samen en dan smaakt zo'n wijntje wel extra lekker ;).

Geniet nog! XXX

• 08 September 2019 - 19:46

Missbucket "de Rollende Reporter":

Vandaag kan ik het kort houden want we duiken de spirituele hoek in......!!!

Kommer & Kwel zagen voor de dag begon al dat de activiteiten mislukte en na een paar "bijna dood " ervaringen in een dorpje wat volgen de ANWB een oase van rust moest zijn.....die zijn er zeker jaren niet meer geweest....zagen de ijscoman voor een terrorist aan terwijl elke Nederlander die dit verslag leest niet begrijpt dat ze iets gratis krijgen niet horen.....ja en geef de taal maar de schuld zou ik ook doen. De opluchting was groot toen het geen luchtaanval betrof...ja dan is je dag zo goed als mislukt...hmmm

Nou moet het niet gekker worden...krijgen ze eindelijk gratis ijs rijden ze uren lang om vervolgens in dat dorpje van de ANWB te komen het was daar zo relaxt dat het zweet uit de wolken gutste...

Het meest treurige en trieste alinea gaat nu volgen....jullie waren gewaarschuwd door de ANWB en dan eigenwijs toch dur heen gaan dan hep je ballen, dan stijg je in waarde en als je dan ook nog zeker 6 zinnen over niks, leegte en uitgestorven kunt schrijven dan ben je of een held of een goede fantaseur/fantaseuze...

Gelukkig straalt er nog wat zon aan de horizon want ze vonden een plekje waar gee paling in het groen maar een lunch in het groen werd verorbert maar dingen weergeven en signalen herkennen is vandaag niet hun dingetje want als cicaden opzoekt staar er: Een zingende zindering uit het Zuiden dus...op naar Beter Horen zou ik zeggen een geluids herkennertje kan geen kwaad.

Ja toen kwam de ware aard weer naar boven want heel kakkineus bestelde als digestief....ofwel voorgerecht... kouwe kak......en jawel een positieve aanvulling een heerlijk Raki....dan bof je toch onder zo'n groen bladerendak...heerlijk eindelijk wat opwinding...!!!!

Zonder geluk vaart niemand wel....nou die dag werd het duo overgeslagen want als goedmakertje van een oersaaie dag mocht er gewandeld worden blij huppelend over het geplaveidde pad was daar ineens het reuze obstakel niet te verwarren met orakel, een steentje lag in de weg.... dan moeten ze met pijn in het hart rechtsomkeer maken naar hun baby blauwe Hyundai met Accent....wanne flauw en wanne onzin...!!!

Die ANWB folder is zeker en vast geschreven op een blauwe maandagmorgen met een flinke kater aan het strand van Curaçao..!!! Da lijkt toch nergens op of.......hier zit een luchtje aan...

Ja alle respect voor een duizendjarige oude boom die door weet ik veel hoeveel mensen bekeken is en daar word dan geen foto van gemaakt....uitermate vreemd en ik vraag me af of dat aan die boom lag...!!!

Met 20 km door de bocht vlogen ze naast De Aartsengel af wat uiteraard een drinkglag is want die scheefgezakte toren konden ze niet vinden...heee maar ik ben nie gek...!!!
    Hier noemen ze da indrinken wat ze later thuis voortzette en een dag geen aardappels is een dag niet geleefd dus wa zout eroverheen en het diner is gereed.....iew....

Zoals u ziet komt mijn verhaal overeen met de folder van de ANWB....daar klopt dus ook geen ree* piep van......het bleef nog lang onrustig.

Wordt vervolgd......

Missbucket de rollende reporter xxx

• 08 September 2019 - 20:57

Bart En Els Oosterhoff-Besters:

Gaai witter wirris ginne spaan van heel te laten Miss Bucket! Ons dagboek is minimaal 95 % waarheidsgetrouw. Ennun digestief is een spijsverteringsbevorderend drankje met meestal afgrijselijk veel alcohol om al het slechte wat net verorberd is te doden als het dat nog niet was. Fijn je reacties weer te mogen lezen.