Grundarfjordur en rondje Snaefell - Reisverslag uit Grundarfjörþur, IJsland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu Grundarfjordur en rondje Snaefell - Reisverslag uit Grundarfjörþur, IJsland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu

Grundarfjordur en rondje Snaefell

31 Mei 2017 | IJsland, Grundarfjörþur

31 mei 2017
We waren al even bang dat je het opgegeven had Miss B..... :)

Na het wakker worden konden we ons geluk niet op, het regende niet en het zicht was een stuk verbeterd. Dus snel een foto gemaakt van de Kirkjufell voordat hij weer in de wolken verdween. Om kwart over 9 waren we onderweg om het rondje om de Snaefell te maken. Als eerste gestopt bij de Grundarfoss die we van grote afstand hebben gefotografeerd. Veel mooier was de Kirkjufellsfoss, een prachtige tweetraps waterval. Daarna de waterval bij Olafsvik gezien en toen hadden we wel weer genoeg water zien vallen voor vandaag. Tot onze grote vreugde zagen we steeds meer blauwe stukken lucht verschijnen, totdat we uiteindelijk onder een strak blauwe lucht van de omgeving konden genieten. Zo bezochten wij het gele strand van Skardvik om daarna door te rijden naar de vuurtoren op het puntje van het eiland, Ondverdarnes, waar we ook nog bijzondere rotspunten en vogelkolonies hebben gefotografeerd.
Ons rondje vervolgend kwamen we bij het strandje Dritvik met daarachter een mooi gelegen poel, Jupalon, met prachtige lavaformaties erin. Daar heeft Bart nog maar eens zijn drone overheen laten vliegen. We liepen daar nog een oud Royal Airforce man tegen het lijf, die stevig begon op te scheppen over alle landen waar hij was geweest en hoe mooi het weer was als hij er kwam. Zijn vrouw liep beneden op het strand want hij had zelf een bloedhekel aan strandwandelingen. Hij mopperde op zijn camera dat de zoeker aan de verkeerde kant zat omdat zijn rechteroog onbruikbaar was. Wij denken dat hij met dit oog ook alle regen van de afgelopen dagen heeft gemist.
We reden door naar Dufubjarg, een stel bijzondere rotsen waar ook veel vogels nestelen, vooral meeuwen hebben we daar gezien. Op dezelfde plek ons best gedaan om het topje van de steeds in wolken gehulde Snaefell vulkaan in beeld te krijgen. We voltooiden ons rondje door de pas over de bergen te rijden en reden daarna terug naar Grundarfjordur, waar we de regenwolken alweer zagen hangen. Bij onze blokhut gekomen was het onderhand weer zo droog en helder dat we de drone daar nog overheen lieten vliegen.
Vanavond weer een heerlijk visje verorberd bij restaurant Bjargarsteinn, waar we enthousiast begroet werden door de playborstel ober en de gevlochten serveersters. Dezelfde onverstaanbare serveerster hielp ons ook deze keer weer en het was maar goed dat we al wisten wat we wilden eten, want je kon van haar alleen de ss-en verstaan.
Morgen moeten we dit mooie gebied alweer verlaten om ons kamp bij Borgarnes op te slaan.

• 01 Juni 2017 - 12:01

Missbucket:

Ik geef nooit op en laat mijn beste vrienden toch niet in de steek......never nie.......

Zeker op deze barre natte, vieze, troosteloze en ietwat vreemde rondreis door het prachtige natuurlandschap van IJsland zonder mijn virtuele steun aan jullie....dan ben je in mijn ogen geen echte vriendin maar ik was het gewoon vergeten....dagje ouder hé maar dan daarna krijg je ook wa.....!!!!!

Ik heb met bewondering de filmpjes en foto's lopen te kijken en ik probeer al dagen om die filmpjes op full screen te krijgen maar nijdig en gefrustreerd ben ik er maar mee gestopt en neem genoegen met het klein beeld wat overigens een perfecte weergave geeft van de ruige en uitgestrekte omgeving ik krijg dan toch een beter idee bij wat jullie daar in het echt allemaal zien en dat doet me dan ook een beetje aan Schotland en Ierland denken....dat ruige noestige oer landschap.

Verbaasd heb ik naar het filmpje van de klimmende watervallen gekeken het symboliseert het leven....
    het water valt naar beneden kruipt omhoog om vervolgens ergens anders weer te vallen....indrukwekkend en je vraagt je af hoe dat kan....kom daar maar eens overheen....
    En dan tussen al dat natuurgeweld ontmoet je Captain Hook die groot, groter grootst zelf heeft uitgevonden en ik vermoed dat als jullie je paspoort had laten zien hij wel ff stil werd...de ouwe blaaskaak....maar dan heeft hij wel de gave dat het weer prachtig wordt als hij komt en daar profiteren jullie dan ook van. Die twee oudjes hebben de perfecte relatie van geven en nemen.....zij geeft hij neemt...!!!! Er zit een grote kans in dat hij de regen niet gezien maar zeker gevoeld heeft de arme vliegenier we hopen dat hij nog vele landen mag bezichtigen en er een camera ontwikkeld wordt voor linksogige....

Met mijn bakkie koffie zit ik sprakeloos te kijken naar dat spiegelgladde meer dat is echt sprookjesachtig mooi en wat een rust straalt daar vanaf en dan die vrolijke gekleurde gebouwen en de zee ja dan word ik blij en ben dan dankbaar voor jullie dat na regen altijd weer zonneschijn komt.
    Ook leuk om wat locals te zien die heel blij en opgelucht een lach op de mond toveren heel aandoenlijk allemaal.

En als klapper op de vuurpijl weer heerlijk gegeten bij de....voor mij....onbegrijpelijke in elkaar geweven serveersters...
    Wat een geluk dat je Soep met Slierten wilde anders had je wellicht de kloten van een of andere bergbok besteld...weet jij veel....lang leve de duidelijkheid.

Nou lieve vrienden het eind is in zicht en ik verheug me alweer op het volgend avontuur.

Liefs en groetjes en......wordt vervolgd.....

• 02 Juni 2017 - 00:09

Andre En Ria:

Wat een geweldige verhalen, beelden en belevenissen, wij zitten elke dat te genieten van de verhalen de drone beelden en de foto's.
    Uiteraard lezen wij ook de reacties van Missbucket, deze zijn in een woord geweldig, alles bij elkaar genomen is dit weer een geweldig avontuur en een avondvullend programma.
    Morgen weer een belevenis???? we gaan weer afwachten en lezen, zo brengen jullie Ijsland voor ons een beetje dichterbij.