Van Saudarkrokur naar Grundarfjordur - Reisverslag uit Grundarfjörþur, IJsland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu Van Saudarkrokur naar Grundarfjordur - Reisverslag uit Grundarfjörþur, IJsland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu

Van Saudarkrokur naar Grundarfjordur

30 Mei 2017 | IJsland, Grundarfjörþur

30 mei 2017
Na een nacht van geschommel, want we zijn niet gewend aan een tweepersoons matras, een hoop gestommel boven onze hoofden van andere gasten en een graadje of 25 in onze kamer (terwijl de verwarming uit was en het raam open), werden we half brak en gebraden wakker. Zonder dat iemand iets tegen ons gezegd heeft zijn we in een naburig hotel gaan ontbijten en zonder te betalen weer naar buiten, dat zouden meer mensen moeten weten....
Met sissende wielen, want het regende weer, dit troosteloze stadje verlaten richting Grundarfjordur op het schiereiland Snaefellsnes, wat volgens ons boekje een van de mooiste gebieden van IJsland schijnt te zijn. Met deze laaghangende bewolking zagen we een zich om een berg slingerende wolkensliert, die het fotograferen waard was.
Van deze reis van 280 km bestaat 100 km uit onverharde weg. De auto zag er na de eerste helft al zo verschrikkelijk smerig uit dat de kleur bijna niet meer herkenbaar was en je bij elke aanraking smerige handen en kleren kreeg, dus heeft Bart in Budardalur de auto een keer schoongemaakt. Na het tweede stuk gravelweg zag de auto er zonodig nog smeriger uit en heeft hij die reinigingsactie nog een keer herhaald toen we in Grundarfjordur waren aangekomen.
Ons logeeradres is een hele leuke twee-onder-een-kap cottage met schitterend uitzicht op het fjord en de wereldberoemde berg Kirkjufell, tenminste als we de foto in ons huisje moeten geloven, want wij zien geen steek met deze mist en regen. We hebben het deze middag dan ook wat rustig aan gedaan, want na al die kilometers zandweg waren we behoorlijk door elkaar gerammeld. Zo comfortabel is onze Polo nou ook weer niet. Uit het raam van onze cottage kijkend zien we af en toe het silhouet van de bergen verschijnen, maar we zijn bang dat we het daar voorlopig mee moeten doen.
Vanavond gegeten in het Bjargarsteinn restaurant, wat we via TripAdvisor ontdekt hadden. Het eten was voortreffelijk en er liepen gevlochten serveersters in klederdracht rond. Dit was ons eerste diner met ons favoriete uitzicht, nl op zee. De stormvogels en schuimvlokken vlogen ons om de oren, maar gelukkig zat er glas tussen.
Morgen gaan we een rondje om de Snaefellsnes vulkaan maken, hopelijk is het weer dan wat opgeknapt en zijn er geen wegen afgesloten.

• 31 Mei 2017 - 12:22

Missbucket:

Jaja en gy geleuft da.....wij zijn niet gewend aan een tweepersoons bed.......wij zijn oud genoeg om te weten dat jullie een wilde nacht hebben gehad waar de boven, beneden en achterburen van hebben kunnen meegenieten ja en daar krijg je het warm van dat begrijp ik dan ook wel weer en als alle hormonen dan weer op zijn plaats zitten wil je kanen tegen de klippen omhoog....maar om dat nu bij buren te gaan jatten...!!! Wellicht zat er nog 1 hormoon niet op zijn plek....nu kan je wel verder met deze troosteloze vakantie vol prachtige natuur die je kon zien als er geen mist of laaghangende bewolking was....www.toptijd.com....

By far is dit tot op heden toe de meest grijze vakantie....nou ja vakantie....auto's wassen waar je zelfs het kenteken niet meer ziet, wegversperringen, natuur die volgens plaatjes prachtig is, volle bussen met ander soortig tuig, slipgevaar met gekneusde ribben omdat er een 4x4 niet in zat, sterk verouderde verblijven waar het woord luxe nog ontdekt moet worden en dan zit je eindelijk aan zee en kun je hem niet horen ruiken of voelen want er zit dan glas voor...pffff het leven kan zwaar zijn en in stilte leef ik mee met jullie.
    Maar ja dan krijg je wel 3 vrouwen die om en om in elkaar zitten.....ik zit me nu nog steeds voor te stellen hoe dat in elkaar steekt.....gevlochten serveersters....wel apart en dat maakt waarschijnlijk het verschil...

Maar dan als klapper op de vuurpijl......heerlijk eten en dat ziet er echt voortreffelijk uit. Nu maar hopen dat je goed slaapt in een bed wat lijkt op thuis en je deze dag achter je kan laten.
    Stekte lieverds en nog maar een paar dagen.....nog ff volhouden hé....

Wordt vervolgd...

• 31 Mei 2017 - 21:10

Erik En Angela:

Dat zijn nog eens andere 'Skuumkoppe!'
    Maar eh, ergens ontbijten zonder te betalen... foei! Erg Hollands ook :)
    Hoop dat het weer snel opknapt, want aan de omgeving te zien valt er met open weer nog veel meer moois te bewonderen!