Van Myvatn naar Saudarkrokur - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu Van Myvatn naar Saudarkrokur - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu

Van Myvatn naar Saudarkrokur

29 Mei 2017 | IJsland, Reykjahlíð

29 mei 2017
Toen we vanmorgen wegreden merkten waarom dit meer Myvatn heet, meer van de muggen. Het leek alsof het regende, maar onze auto werd door miljoenen muggen gebombardeerd. Toen we die met de ruitenwissers wilden verwijderen kregen we een mooie smurrie op onze voorruit, die we er niet zo een-twee-drie vanaf kregen. We passeerden een prachtige vallei met een meanderend riviertje en wat later de beroemde waterval Godafoss, een van de mooiste van IJsland. Daar zagen we voor de tweede keer een Amerikaanse jongen, die alweer op het twijfelende geklauter van Els moest wachten. Hij vond IJsland "amazing", maar was als Floridiaan nog nooit in Yellowstone geweest.
Eenmaal in Akureyri aangekomen konden we bij het tankstation met een lange sproeiborstel alle muggenlijken van de auto verwijderen. Er hingen daar een stuk of 6 van deze borstels, waar je je hele auto mee kunt wassen en nog gratis ook.
Els had de zolen zowat van haar schoenen gelopen, dus we gingen in een winkelcentrum op zoek naar een supermarkt voor een tube lijm. Tot onze grote verrassing troffen we daar ook onze favoriete chips, de Salt & Vinegar. Daar hebben we gelijk een paar zakken van meegenomen. In Akureyri kwamen we voor het eerst stoplichten tegen op onze reis en het zijn hele lieve stoplichten, want het rode licht heeft de vorm van een hartje. Helemaal niet zo erg om daar even voor stil te staan.
We waren Akureyri nog niet uit of we stuitten op wegwerkzaamheden, waarbij aan een kant van de weg net nieuwe steenslag was neergelegd. Achter een safety car, wij reden op plek 6, werden we om dit obstakel heen geleid. Het viel niet mee om achter deze Dacia Duster met zwaailichten de banden warm te houden in de regen. Maar toen de safety car verdwenen was zagen we kans om binnen de kortste keren eerst een Suzuki Vitara en daarna een Toyota Rav4 in te halen. Zo lagen we binnen 500 meter al op de vierde plek, het podium was in zicht! Het bleek toch nog een hele uitdaging om met onze VW Polo grip te zoeken in de regen met 100 km per uur. Vooral bij het inhalen op dit circuit waren de tegenliggers misplaatst.
Klimmend uit het dal moesten we een pas over, waar je pas over bent als je over de pas bent.
Net voor Saudarkrokur zagen we hoe een grazend paard te grazen werd genomen en stopten we nog even bij het Glaumbaer museum, een plaggenhutten dorpje naast een mooi wit/grijs kerkje.
Het was nog even een probleem om ons guesthouse te vinden, want er bleken twee slaapgelegenheden met dezelfde naam te bestaan. Een hotel, wat er meer uitzag als een kazerne, en ons wat verouderde guesthouse.
Hadden we trouwens al gezegd dat het rond deze tijd van het jaar hier niet donker wordt? Het gaat wat schemeren, maar dat is dan ook alles. De melatonine wordt niet aangemaakt, waardoor je uit je slaapritme raakt. We hebben gisteravond om 12 uur een foto gemaakt van de lucht bij onze blokhut, die we nu erbij hebben gezet.
Vanavond gegeten in het KK restaurant, met een heerlijke kabeljauwschotel en de lekkerste fish & chips die we ooit gegeten hebben.
Morgen reizen we verder naar Grundarfjordur.

• 31 Mei 2017 - 11:54

Missbucket:

Nou ja zeg.....vergeet ik te reageren....hoe durft ze en dan nog wel schrijven....op mij kun je rekenen..!!!

Misschien was het verstandiger geweest om voor je aan je reis begon even te google wat zo'n naam van het meer inhoudt.....had een hoop ellende bespaart gebleven maar ja dan had je ook weer niet gratis je auto kunnen wassen en daar zijn wij Hollanders gek op..!!!!
    En dan nog wel 6 borstels met sproeiers erin....dan kan je geluk toch niet op....

En dan raak ik toch echt in de war.....elk reisverslag komt er wel een waterval in voor maar ze zijn altijd de mooiste...de grootste echt werkelijk dit is....!!!!! Ik kan daar dan geen wijs meer uit maar ach als jullie er maar gelukkig mee zijn daar gaat het om....hmmm..!!!!
    Die Amerikaan zal gedacht hebben....wat van ver komt is het lekkerst en de bergen bij de buren zijn....!!!Maar Els doet het toch maar mooi en dat zullen velen haar niet na doen op oew ouwe dag lopen te klauteren...ik vind het nogal wa....alle respect hoor..!!!

Nu raak ik het spoor bijster.....links georiënteerde natuurliefhebbers die er zo'n "ongezonde" levensstijl op nahouden.....de lekkerste chips....da ken toch nie zoiets druist dwars tegen alle princepiepes in...hihi..!!!
    Nou begrijp ik ook al die klauter partijen...de calorieën moeten verbrandt worden dus Smakelijk zou ik zeggen..

En dan op de romantische tour naar het circuit van IJsland...wow Max Verstappen kan nog wel wat leren van jullie maar een anti slip cursus was nu wel handig geweest. Gelukkig hebben jullie 3 automerken genoemd anders krijg je last met de reclamecode commissie....!!!!

Tja en vanuit het dal beginnen, begint dan wel het begin van het vervolg van je reis naar weides met loeiende koeien op weg naar prachtig en kleurrijke huisjes en kerkje om te bidden voor de goede afloop want tjonge jonge wat hebben jullie het vandaag voor de kiezen gehad....!!!

Het lijkt me dan wel spectaculair dat het niet donker wordt en slapen ken je altijd nog als je later wat ouder bent...toch..!!!

Dan schrik ik me te pletter want ik lees altijd een K meer en daar wil je niet eten geloof me...daar wordt je gegeten als je een beetje gebruind bent van het zonnetje....doordenkertje...!!!
    En met een smile lees ik dan dat jullie een overheerlijke kabeljouwschotel en de lekkerste fish & chips hebt gehad en dan worden wij daar vrolijk van want er gaat niks boven chips in een zakkie en chips op een krant........

Op naar morgen en wordt vervolgd....

• 31 Mei 2017 - 21:03

Erik En Angela:

Ja, daar zou ik dus helemaal niet meer in slaap komen!
    Ik wist het inderdaad, omdat Linda (je weet wel, waar ik mee afgestudeerd ben aan de Fontys) al weer een aantal jaartjes in IJsland woont. En hier dus ook maar moeilijk aan kan wennen. In de zomer wordt het niet donker en dat is lastig, maar makkelijker op te lossen dan in de winter: dan is het op het hoogtepunt maar 2 uur licht. Als je dan uitslaapt, heb je letterlijk de dag gemist... erg deprimerend lijkt mij.
    Dat in tegenstelling tot jullie reis, die allerminst deprimerend is. Blijf genieten!