Van Amsterdam via Keflavik naar Selfoss - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu Van Amsterdam via Keflavik naar Selfoss - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu

Van Amsterdam via Keflavik naar Selfoss

22 Mei 2017 | Nederland, Schiphol

21 mei 2017
Vanmorgen weer in een stampvolle bus van Ibis naar Schiphol gereden, daar een boterhammetje naar binnen gewerkt en ingecheckt bij Wow Air, de lila-paarse luchtvaartmaatschappij. Voor ons checkte een Chinese in die erg veel moeite moest doen om haar handbagage de gewenste afmeting te laten krijgen. Wow Air heeft daar een maatbak voor en daar paste het ding eigenlijk net niet in. De handvaten en de voorvakken zagen er daarna iets anders uit als toen hij erin ging..... Naast de Wow Air check-in balie is die van Singapore Airlines, waar een rij stewardessen stond opgesteld. Ze hadden allemaal maatje 34, het haar was allemaal precies hetzelfde gekapt (knotje en scheiding links) en op hun kleding zou menig mannequin jaloers worden. We verheugen ons al op volgend jaar!
Toen we na de security een flesje water kochten liepen we Gora Borek (een goede vriend van Erik) met vrouw en dochtertje tegen het lijf, die we al jaren niet gezien hadden. Hij scheen zowat op Schiphol te wonen, omdat hij voor zijn werk veel moet reizen en daar vaak een vakantie aan vast plakt.
Op de eerste rij van onze vrolijke 737 werd Bart in het IJslands aangesproken door de stewardess. Hij keek haar met grote ogen aan en stamelde in het Nederlands dat hij geen idee had wat ze zei, maar dat ze er mooi uitzag. Dat laatste had hij beter niet kunnen zeggen.... Els nam hem meteen onder handen, de pinnen mogen er over zes weken pas uit..... Helaas kwam 1 passagier niet opdagen, waardoor zijn koffer uit het vliegtuig moest en het vertrek een kwartier was vertraagd.
Na een rustige vlucht zijn we 2 uur en 3 kwartier later geland op het zonnige IJsland in een temperatuur van maar liefst 15 graden. Dat viel niet tegen..... Dapper togen we naar de autoverhuur waar bijna alles mis ging. Bij de eerste baliemedewerker sloeg spontaan de computer op tilt en toen Bart doorgeschoven was naar de tweede bleek ons reserveringsnummer van Sunny Cars te staan op naam van een Duitser die pas in augustus komt. Gelukkig kon hij op naam zoeken en stond er alsnog een nieuw witte Polo voor ons klaar met 7 kilometer op de teller.
Meteen vertrokken naar de Blue Lagoon, een waterbassin gevuld met warm afvalwater van de naastgelegen geothermische centrale, die IJsland vrijwel gratis van electriciteit voorziet. In het water zitten veel mineralen die weldadig zijn voor mensen met huidaandoeningen. Kauwend op ons broodje in het naastgelegen restaurant zagen we groepen mensen als statige zwanen met witte kleimaskers voorbij waden in het borstdiepe water. Velen met drankjes in de ene en de onvermijdelijke gsm in de andere hand. Bij het teruglopen naar de parkeerplaats werd ons pad versperd door een buslading, daar zijn ze weer....., CHINEZEN!!! Ze vonden het nodig 3 man breed over het smalle pad te blijven lopen, waardoor Bart zich genoodzaakt zag er een tiental met knieen, ellebogen en schouders omver te kegelen. Stoer hoor als je 2 koppen groter bent.....
Na dit bezoek zijn we naar Selfoss gereden langs groenbemoste lavavelden, meertjes, zeezichten en ruige bergen. Ons guesthouse ligt naast de boerderij van de eigenaren met een prachtig uitzicht. Vanavond gegegen in het Surf & Turf Steakhouse, waar we toch wel even moesten wennen aan de IJslandse prijzen. Voor onze Haagse vrienden: met deze prijzen is Noorwegen spotgoedkoop..... Wij vinden 12 Euro voor een glaasje wijn best wel heftig.....Gelukkig heb je al een fles voor 55 Euro.....
Morgen gaan we de Gouden Route rijden, lekker tegen de toeristische stroom in....

• 22 Mei 2017 - 14:25

Missbucket:

Here we go again......daar zijn de chinezen weer....die lui zie je ook echt overal en altijd trubbel.
    Voor wat ik begrijp uit dit verhaal reizen jullie low budget...!!! Boterham in de bus opeten...vliegen met Wow Air....en graatmagere met rammelende botten super mooie stewardessen die je niet kunt verstaan..!!! Tipje Bart....bij de nonnen kun je Engels of Spaans leren dat zijn nl de wereldtalen.....ping ideetje...!!!
    Nou dan mag je nog van geluk spreken dat je maar een kwartier vertraging hebt want pinnen zetten op de gipskamer van Schiphol is ook tijdrovend...hmm.....anyway verheugd door de leuke ontmoeting van oude bekende en bagage die past op naar het volgend avontuur.

Wat dachten jullie...het is zo troosteloos en koud in Nederland laten we eens naar IJsland gaan daar is het in ieder geval zonnig...!!!!
    Dan denk je nu kan het wel weer voor vandaag en dan is je Duitse auto verhuurd aan een Duitser...die weliswaar pas in augustus komt maar dat terzijde met de totaal niet passende naam Sunny Cars nou dat noem ik discriminatie en voortrekker rij en terecht heb je staan klagen daar...wat denken ze wel niet.!!!
    Ze hadden beter de naam Dark Cloud Cars kunnen heten....!!!

Maar gelukkig was daar weer de Happy Ending met al zijn schoonheid en indrukwekkende natuurverschijnselen om meteen daarna met een diepe zucht het hele vakantie budget erdoor te jagen voor een hapje en een zeer veredelde wijn aan de prijs te meten....oeifoei dat wordt nog wat....dat wordt op den duur op een houtje bijten.
    Zal ik vanuit hier een Crowdfunding opzetten...help Els en Bart deze doffe ellende door...!!!!

Zo ik heb weer enorm genoten van alles wat mis ging en ik wens jullie een goede nachtrust en veel plezier bij het spookrijden morgen..!!!

Warme en zeker zonnige groet en wordt vervolgd........

• 22 Mei 2017 - 21:17

Erik En Angela:

Die Goa, je komt hem ook overal tegen! Hij zegt hard te werken, maar ik zie altijd alleen maar zonnige plaatjes op facebook...
    Fijn dat het daar niet al te koud is! Vooral in de wetenschap dat Nederland deze hele week tropische temperaturen te verwerken krijgt. Hebben wij weer, als wij voor de post en de planten mogen zorgen... dat wordt toch met enige regelmaat sproeien ben ik bang...
    Maar dat mag jullie pret niet drukken! Geniet van het prachtige landschap en mooie vergezichten, en kegel voor ons nog maar wat Chinezen omver!

Gr. Erik en Angela

• 22 Mei 2017 - 22:12

Elly Everhardus:

Dus toch maar meteen naar de Blue Lagoon. Mooi toch en heerlijk ontspannend, dat warme, witte bruisende water. Ja, alles is even duur daar. Kun je even ontnuchteren! Daar staat tegenover dat je heerlijk relaxed kunt autorijden, want erg druk zal het niet zijn op de weg.
    We zullen jullie verslag pas als we zelf terug zijn van vakantie verder kunnen lezen. Wij vertrekken woensdag voor 4 weken naar zuid Frankrijk.
    Geniet van de mooie natuur in Ijsland en we zijn benieuwd naar de foto's.