Chicago - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu Chicago - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu

Chicago

31 Mei 2016 | Verenigde Staten, Chicago

Vanmorgen waren we om half 6 al klaarwakker, dat krijg je met een tijdsverschil van 7 uur. Met de tanden op elkaar hebben we nog kunnen uitslapen tot een uur of 7, daarna opgestaan en om kwart over 8 de metro richting downtown Chicago gepakt, waar we om 9 uur aankwamen. Eerst even ontbeten bij een restaurant met een mooie Amerikaanse naam, Le Pain Quotidien. Daar kregen we een tafeltje, net iets groter dan een pizza, waar we op kwijt moesten: 2 borden, 2 theepotten, 4 theekopjes, een mand met brood, een houder met smeersels, 2 glazen jus d'orange, een fles water met 2 glazen, zout en peter, chocopasta, suiker en boter. Raad eens..... dat paste niet. Dus de vensterbank maar in beslag genomen..... Daarna uitgebreid het Millennium Park bezocht en talrijke skyline foto's gemaakt. Zelfs Donald Trump heeft er nog een gebouw staan. In het park viel vooral het Cloud Gate Sculpture op, een naadloze roestvrijstaal spiegelende wolk waar je jezelf maar ook tegelijkertijd de omgeving in kunt zien. Ook heel bijzonder was het Jay Pritzker Pavilion, een soort Helmonds Carat Paviljoen, maar dan veel groter en extravaganter. Via de BP Bridge, een slingerende roestvrijstalen voetgangersbrug, en door een grote speeltuin richting Michigan Lake met zijn Navy Pier gelopen. Voordat je aan het rustige eind van deze pier bent mag je eerst 200 meter langs galmende geluidsboxen en het enorme reuzenrad lopen. Er vertrok net een 3-master tallship uitgedost met piratenvlaggen en met uitsluitend toeristen aan boord, waarvan er een aantal de zeilen mochten hijsen. Toch kwam dat ding geen meter vooruit..... Het gaat blijkbaar niet zo goed met de rijkelui in Chicago, want een enorm jacht met 5 dekken was volgestouwd met toeristen die even een rondje over de baai mochten maken.
Daarna wilden we de oude watertoren, het symbool van Chicago, nog gaan bekijken, maar onze voeten protesteerden daar nogal heftig tegen. Gelukkig konden we op een gratis houten trolleybus springen, die ons naar de Magnificent Mile bracht, een deel van Michigan Ave waar alle dure restaurants en chique winkels gevestigd zijn. Van daaruit was het nog 200 meter lopen naar de watertoren, een kasteelachtig gebouw dat sterk afsteekt tegen de omliggende wolkenkrabbers. Aan de overkant van de toren ligt het pumping station, dat in dezelfde stijl gebouwd is. Gehoor gevend aan onze protesterende voeten hebben we het dichtstbijzijnde metrostation opgezocht waar we door een grote manke Afro-Amerikaan de lift in geholpen werden. Met deze beleefde actie wilde hij bewijzen dat niet alle Amerikanen dick heads zijn..... Hij hoorde dat we niet uit Chicago kwamen, want Bart had net zo'n accent als Liam Neeson die hij in de film Taken had gezien. Dat Bart echt Liam Neeson was maar incognito op vakantie in Chicago wilde hij toch niet geloven.....
Vlakbij het Millennium Park hebben we voor de liefhebbers (Rob van Z. uit D.H.) een van de vele gillend voorbijrijdende brandweerwagens op de foto gezet. Jezus, wat maken die dingen een tering herrie. Volgens ons beginnen ze al te gillen zodra ze rijden ook als er geen spoed bij is, want toen ze eenmaal waren gestopt begonnen ze eens rustig om zich heen te kijken waar ze eigenlijk moesten zijn. Ter extra versterking komt er dan ook nog vaak een politiewagen achteraan gegild.
Na een late lunch in hetzelfde restaurant zijn we op jacht gegaan naar koelkastmagneten en vingerhoedjes voor onze vrienden in Den Haag en Rijswijk. Inmiddels was de zon verdwenen en hingen er dreigende wolken boven onze hoofden. Maar een beetje Nederlander kan echt wel tegen wat water en wij dachten met even schuilen waait zo'n buitje wel over. Niets bleek minder waar, het kwam met bakken uit de lucht en het hield niet op. Nadat we een uur op verschillende plekken hadden geschuild hebben we toch maar onze noodponcho's aangetrokken, waar we uit voorzorg geen foto's van hebben gemaakt. We werden wel heel vreemd aangekeken toen we met deze dingen aan met de mutsen diep over het hoofd getrokken in de metro terug naar het hotel zaten.
Vanavond weer in het restaurant van het hotel gegeten, waar niet net als gisteren 12 televisies aanstonden, maar nu slechts 16 op 4 verschillende zenders, wel gelukkig zonder geluid.
Onze stopover in Chicago was meer dan de moeite waard. Een prachtige stad met mooie skylines, een groen park, bijzondere gebouwen en vriendelijke mensen.
Morgenvroeg vliegen we naar Denver voor onze rondreis door het MidWesten.

• 01 Juni 2016 - 08:56

Rob En Leida:

Even over dat ontbijten. Julllie eten gewoon teveel voot zo, n klein tafeltje, maar ja liam neeson heeft een groot lichaam , dat moet goed gevuld worden. Wat een prachtige beelden van chicago , eenn hele mooie skyline. Leuk dat jullie de brandweerauto, s gefotografeerd hebben en een magneet en vingerhoed gescoord hebben. Jammer dat jullie geen selvie gemaakt hebben in die poncho, s, dat hadden we wel graag willen zien hoor, op naar Denver . Goede vlucht.. liefs

• 01 Juni 2016 - 09:46

Marga Van Lanen:

Dat vind ik zo fijn aan die schrijfstijl van jullie, je ziet het letterlijk voor je. Ik ziet hier te ontbijten en wil al plaatsmaken voor jullie theepot, kopje etc. Mooie foto's van de skyline
    Hebben jullie gemaakt. En die regen, het is hier niet anders. Maar hopelijk wordt het in jullie volgende stopplaats beter weer. Ik kijk uit naar het volgend verslag. Veel plezier !

• 01 Juni 2016 - 18:40

Andria:

Wat een verslag weer van de 2e dag, een ding moeten jullie ons uitleggen;Neem een gemiddelde Amerikaan, dik, groot, een beetje Obesitas hoe komt het dan dat het restaurant van die kleine tafeltjes heeft ( antwoord ) Of jullie eten nog méér dan de Amerikaan zodat de vensterbank erbij betrokken moest worden of jullie zaten bij de weight watchers in het restaurant.
    Maar alle gekheid op een stokje, zo te zien aan de foto's een prachtige stad, en geweldig dat jullie een magneet en een vingerhoed hebben gescoord.
    Op naar het verhaal van dag 3.
    groetjes en knuffels van Ria & André

• 01 Juni 2016 - 19:56

Lineke:

Weer prachtige plaatjes. Gelukkig krijgen jullie ook het noodweer mee dat we in Twente hebben gehad. Maar wel een beetje sneu. Daarvoor ga je niet op vakantie. Maar ach, hebben jullie ook weer meegemaakt.
    Jullie willen toch niet vertellen dat jullie dat hele ontbijt naar binnen hebben gewerkt. He wat veel jullie.
    Die spiegelende wolk is werkelijk schitterend.
    En als je die enge Trump tegenkomt, haal je hem toch wel even onderuit . Onroerend goed millionair, is ie vast niet eerlijk aangekomen.
    Ondertussen zitten jullie al in Denver. Benieuwd wat dat te bieden heeft. Kijk uit naar het verslag.
    Liefs
    Lineke

• 02 Juni 2016 - 23:46

Missbucket:

Druk druk druk...hahaha hoor mij nou doet ook 3 weken zo'n beetje alles zelf...anyway ik vind het een knap staaltje werk dat je op deze leeftijd nog de tanden op elkaar krijgt.......!!!!!!!
    Tja en als dan veel toch op Helmond lijkt zat ik heerlijk bij ut kasteel met de open haard aan een wijntje te drinken om vervolgens bij de Pathé Pirates of The Caribbeanste kijken met een kingsize bak popcorn da scheelt wa knaakke en gu het ut zelfde bereik...!!! Alhoewel....wij hebben wel wolken maar daar zie ik mezelf nie in dus da is op zich wel heel confronterend.....ik bedoel geweldig..!!!
    Neehee die rijkelui zijn zo rijk omdat ze zelfs uit hun privé jacht geld verdienen ut moet ergus vandaan komme toch....nie uit de breedte dan maar de lengte...!!!
    Als je nou na de film efkes door waard gelopen hadde achter Appie ok unne skonne watertoren kenne zien....straks lees ik ook nog da gullie deodorant gekocht het bij ut Kruidvat...moet nie gekker worden.
    Tja we blijven Hollanders en van gratis worden wij blij.
    Nou wa zei ik......ut kasteel daar hedde efkes van tevoren nog naar zitten staren mi un glas wijn op het tijgervelletje vur de open haard.....tis net of gu un rundje Helliemond aan het doen bent...weinig of geen verschil..!!!
    Bij Genesius geven ze nog workshops....!!!!
    Ziedde wel net Hellemonders....die beginnen al te kwekke vurdat ter ok maar iets gezeed is.....en dur vriendin dur nog achteran...
    Bij dun Blokker en Schellekes hebbe ze die dingen ook..!!!
    Dreigende wolken is ook ons weerbeeld de laatste dagen....en zeker niet alleen dreigend....zeikes nat en kouw.....ja en dat zeg ik...!!
    Noodponcho's......is da die Komo zak mi un gat derrin...!!!
    Beter als 16 tv's mi 4 zenders......

Nou het blijkt wel weer dat dit verslag...nou lulverhaal geschreven is op basis van groen zien van sjaloezie.
    Heel veel plezier in Denver waarvan ik nu het volgende verslag ga lezen....en uiteraard voorzien van commentaar.