Van Hofn naar Egilsstadir - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu Van Hofn naar Egilsstadir - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van Bart en Els Oosterhoff-Besters - WaarBenJij.nu

Van Hofn naar Egilsstadir

Blijf op de hoogte en volg Bart en Els

25 Mei 2017 | IJsland, Egilsstaðir

25 mei 2017
Erg fijn om te lezen dat onze trouwe volgers ons nog steeds weten te vinden en nog leuker om de reacties te lezen!

Na een lekker ontbijt zijn we in druilerig weer en 6 graden vertrokken met als eindbestemming Egilsstadir. We kozen voor de lange route langs de fjordenkust in plaats van door de wolken over de bergen en daar hebben we geen spijt van gekregen. Een prachtige afwisselende route langs ruige bergen doorkliefd met watervallen en stroompjes. Tot onze verrassing zagen we een groep rendieren, die door al te nieuwsgierige toeristen op de vlucht werden gejaagd, maar gelukkig waren wij er op tijd bij voor een foto en filmpje.
Omdat we tijd genoeg hadden maakten we een tussenstop in Djupivogur, een klein havenstadje. In het Langabud (een IJslands langhuis) hebben we koffie en thee gedronken en een heerlijke meringuetaart gegeten, zodat we onze lunch nog wel een paar uur konden uitstellen. Dankzij een tip op de tafel kwamen we terecht bij de plaatselijke stenenverzamelaar en ambachtsman, Jon Fridrik Sigurdsson. Deze man had na een ongelukkig val op de vissersboot, waar hij toentertijd werkte, bijna zijn rug gebroken en moest dus op zoek naar ander werk. Omdat hij graag met zijn handen werkte is hij kunstwerkjes gaan maken van hout en plaatselijk gevonden stenen en maakte van zijn stenenhobby een museum. Hij was echter meer geinteresseerd in contact met mensen, die naar zijn atelier kwamen dan in het verkopen van zijn artikelen. In zijn gastenboeken liet hij alle bezoekers in hun eigen taal een boodschap zetten. Deze ontmoeting was voor ons een onverwacht kadootje en we hebben bij hem dan ook ons IJslands souvenir gekocht. Na een half uur hebben we met kussen en een knuffel afscheid genomen van deze mooie en emotionele kerel.
Daarna doorgereden en kwamen we in Stodvarfjordur, waar een schattig blauwwit kerkje stond. We waren net een buslading Fransen voor die in ganzenpas aangewaggeld kwamen en konden nog net een foto en filmpje maken zonder deze meute in beeld te hebben. Toen we terugliepen richting auto kwamen we tot onze verrassing de twee Amerikanen tegen die van ons de foto bij de Skaftafell gletsjer hadden gemaakt. In dit dorp was niets open om te lunchen en voor een toiletbezoek, dus met samengeknepen dijen doorgereden naar een volgend plaatsje, genaamd Faskrudsfjordur. Bij de benzinepomp annex restaurant zijn we linea recta de wc ingedoken en hebben ons daarna tegoed gedaan aan een tosti hawai. Net voordat we vertrokken kwamen we onze Amerikaanse vrienden weer tegen, die op de damp uit de benzinetank met zweet op het voorhoofd net deze benzinepomp hadden gehaald. Toen we zeiden "three times is a treat" vertrokken ze met gierende banden, ons in de rookwolken achterlatend. We denken niet dat we ze nog terug zullen zien....
Rond een uur of 5 bij ons Guesthouse aangekomen met een heerlijk zonnetje dat alle wolken verdreven had en het was inmiddels al 14 graden. Nog wat dronevluchten gemaakt en toen heerlijk gaan eten bij Cafe Nielsen, een aanrader in onze reisgids en van de receptioniste. Dit gezellige cafe/restaurant is gevestigd in het oudste huis van Egilsstadir. We hebben voor morgen maar meteen een tafeltje gereserveerd....

  • 26 Mei 2017 - 17:21

    Hanny En Eric:

    wat maken jullie toch weer veel mee. geweldig om te lezen, maar de reactie's van miss bucket vindt ik helemaal top. geniet er nog van,
    groetjes,
    hanny en eric

  • 27 Mei 2017 - 14:22

    Missbucket:

    Dankjewel Hanny en Erik ik ben natuurlijk goed getraind met dees reislustige en stiekem vind ik het ook wel heel leuk en gezellig want een goed verhaal verdient een goede reactie zoiets heet win/win.....hahahaaa.

    Beter als andersom.....een druilerig ontbijt en een lekkere temperatuur van 28 gr net als hier nu....!!!!
    Maar afijn goede keuze om de lange route te nemen want anders had je deze prachtige natuur gemist...wat is het toch een adembenemend land. Jullie reizen nu mijn droom en ooit ga ik dat ook doen als ik later groot en sterk ben en ik stapels AH zegelboekjes vol heb........maar je moet blijven dromen en doelen stellen...toch..!!!
    Ochwee en dan zie ik op de foto het prachtig turkoois kerkje en ik zou spontaan kunnen gaan bidden maar ik ben vergeten hoe da ook al weer moest...sorry voor de gelovigen onder ons.
    En dan idd die prachtige watervallen en dat prachtig Oud Hollands woord doorkliefd....daar word ik dan echt emotioneel van en ben jullie dankbaar voor dees gift........wan gezever op un stokkie maar bijzonder is het zeker.
    Tja en die rendieren poseren wel voor de "inlanders"....toeristen motte ze niks van hebben die komen alleen maar halen.....
    Ja nou krijg ik toch echt kippenvel een onvervalste kunstenaar die hobby benut om mensen te raken dat is echt magisch en ik kan me voorstellen dat je dit als een geschenk ervaart want zoiets kom je nog zelden tegen en deze lieverd zal nog lang in jullie geheugen gegriefd blijven en maakt deze reis nog specialer.

    Net toen ik zat te mijmeren dat ik nog niet 1 Chinees of Pool ben tegengekomen in het eerste stuk van het verhaal werd ik verrast door Fransen en Amerikanen nou mijn geluk kan nie meer op. Ik las op dampende benzine maar ik dacht even de damp van het toilet bezoek...had ook gekunnen toch..!!!
    En dan die Amerikanen bang maken dat ze moeten trakteren was niet zo'n hele slimme zet en erg onsportief van ze om zonder te groeten weg te racen.....jammer daar gaat de surprise en het low budget gebeuren maar een tosti kan er dan nog wel vanaf...tis uit de lengte of uit de breedte maar in dit specifieke geval uit de dikte en toe maar ook nog een Hawaï het ken nie op....!!! Daar kan je dan weer op teren zeker un uurke of wat...!!!

    En ook hier in dit verhaal is het eind goed al goed en dan maar liefst 14 gr. in de zon haal de zonnekleppen maar uit de koffer.!!
    Als positieve afsluiter eten in het oudste huis van bestemming.....ik hoop dat het nog een paar dagen blijft staan want ik gun jullie daar een top verblijf met verbluffend goed eten en uiteraard een heerlijk drankje en misschien lees ik morgen welke wereldburger jullie dit alles geserveerd heeft...!!
    Nou proost mensen op het goede van het leven en op alle mensen op deze aardkloot.

    Warme en zonnige groet en....wordt vervolgd.....


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Egilsstaðir

Bart en Els

Actief sinds 09 Jan. 2014
Verslag gelezen: 573
Totaal aantal bezoekers 68021

Voorgaande reizen:

27 November 2019 - 02 December 2019

F1 reis Dubai/ Abu Dhabi

01 September 2019 - 21 September 2019

Kreta 2019

05 Maart 2018 - 23 April 2018

Nieuw Zeeland

21 Mei 2017 - 04 Juni 2017

IJsland

30 Mei 2016 - 23 Juni 2016

MidWest USA

16 Juli 2015 - 25 Juli 2015

Schotland 2015

13 Januari 2014 - 31 Januari 2014

Rondje Florida

Landen bezocht: